Miksi Suomi ajaa maasta kaiken kehityskelpoisen?

Paljon on ollut kirjoittelua ja jopa puhettakin osaamisen katoamisesta ulkomaille. Tunnettuja asioita on suurien kansainvälisten toimijoiden siirtyminen halvemman työvoiman ja halvemman verotuksen maihin. Suurissa mittakaavoissa siirtymisen motiivin voi vielä hyvänä päivänä ymmärtääkin, mutta ongelma on paljon perusteellisempi.

Suomen sääntöviidakko ja kieltämiskulttuuri aloittaa kehityskelpoisien ideoiden kitkemisen jo ruohonjuuritasolta. Hyvänä esimerkkinä voi mainita maailmalla toimivan "idearahoitusmallin" kuten Kickstarter. Tässä mallissa ei tarvitse hakea lainoja koska rahoitus tulee vapaaehtoisilta tukijoilta.

Kickstarterissa yksityiset ihmiset voivat hakea rahoitusta yksityisiltä tukijoilta kunhan heillä on hyvä idea. Hyvien ideoiden kehittäjät ovat saaneet tuhansia tai parhaimmillaan jopa miljoonia euroja keksintöjensä ja ideoidensa toteuttamiseen. Myös muutamat suomalaiset ovat onnistuneet siinä, mutta he ovat asuneet ulkomailla. En lähde purkamaan sen syvällisemmin mitkä kaikki säännöt estävät tämän Suomessa, mutta mm. lahjaveron ja/tai rahankeräyslain soveltaminen tuottaa hankaluuksia. Kaikki on tehty mahdollisimman hankalaksi.

 

Käytännön esimerkki:

Suomalainen nuori nainen yrittää parhaillaan "Kickstarttia". Muuten se ei onnistuisi, mutta hän asuu Espanjassa. Suomen laki on liian monimutkainen Kickstarter rahoituksen hakemiseen Suomessa, mutta asia korjaantuu melko yksinkertaisesti kun pysyvä asuinpaikka on Espanjassa ja espanjalainen henkilötunnus, pankkitili jne. Tähän ei vaikuta Suomen kansalaisuus mitenkään. SUOMEKSI sanottuna näillä säännöillä ja laeilla ei estetä mitään vaan ainoastaan varmistetaan ettei mikään onnistu Suomessa. Näin kitketään pois lukematon määrä kehityskelpoisia ideoita tai ainakin vaikeutetaan niiden toteuttamista ja samalla ajetaan pois huima määrä osaamista ja verotuloja. 

Tämän tapauksessa on kyse "Nogmo del Diablo" nimisen chilikastikkeen saamisesta tuotantoon. Kyseinen kastike on mahtavan makuista joten sillä olisi potentiaalia ja toteutuessaan toisi veroeuroja Suomeen. Tyypillisesti tukijat saavat Kickstarterissa vastalahjaksi tukemiaan tuotteita tai niihin liittyviä oheistarvikkeita kuten paitoja tms. eli täysin vastikkeettomasti ihmiset eivät välttämättä tukeaan anna. Tukemalla he myös varmistavat, että he ovat ensimmäisiä jotka saavat näitä tuotteita. Jos juttu floppaa niin he ovat myös ainoita jotka saavat tuotteita eli ainakin se on hyvä tapa hankkia asioita joita muilla ei ole, eikä tule! Siitäkin syystä voi vaan ihmetellä miksi Suomessa tehdään asiasta numeroa mm. lahjaveron verukkeella kun vastike kuitenkin annetaan. Esimerkkinä käyttämäni suomiprojekti löytyy kokonaisuudessaan täältä https://www.kickstarter.com/projects/nogmo/easy-and-fast-sauces-to-make-unbelievable-tasty-ho

Nyt siis huomio siihen, että suomalainen voi kyllä tukea näitä projekteja. Tukemista laki ei kiellä, mutta tässäkään tapauksessa suomalainen ei saa omien lakien ja sääntöjensä takia hyötyä tällaisesta. Paitsi jos asuu ulkomailla! Tämä on Ruotsissakin sallittua. Ei voi muuta kuin ihmetellä mikä valtiotamme riivaa. Kaikki ei voi muuttaa Espanjaan vain hakeakseen epävarmaa rahoitusta projekteilleen, mutta jotkut voivat ja sen tekevätkin. Muuttoliike kasvaa jatkuvasti ja syytä ei tosiaan tarvitse ihmetellä. Chilikastikeprojekti löytyy muuten myös Facebookista osoitteesta http://www.facebook.com/nogmodeldiablo

Toivottavasti projekti saa tuulta alleen. Kuvat tuotteista käsistään taitava ja taiteellinen nuori nainen on piirtänyt projektiin itse. On harmi jos projekti jää toteutumatta vain Suomen lainsäädännön vuoksi.

Hyvin pitkälti samalla tavalla on käynyt myös mm. suomalaisten sähkötupakkayritysten kanssa. Suomalainen saa kyllä ostaa tuotteita, mutta ei myydä. Mitä järkeä tässä on?! Käytännön vaikutus ei ole se, että tupakointi tai s-tupakointi vähenisi vaan se, että verorahat myydyistä tuotteista maksetaan nyt ulkomaille muuttaneiden firmojen uuteen kotimaahan. Täysin käsittämätöntä hölmöilyä. Yrityksen muuttaessa ulkomaille ei edes yrityksen omistaja vaihdu ja sähkötupakan höyryttele jatkuu entiseen malliin. Onko tosiaan niin ettei poliitikkomme ymmärrä tätä vertaa päätöstensä käytännön vaikutuksia?

JohnnyLoikkanen
Porvoo

Suomen asioista täytyy päättää Suomessa eikä EU-komissiossa jotta maamme kannalta parhaat ratkaisut voidaan tehdä. EU:n jäsenenä meillä ei ole valtaa päättää edes tärkeimmistä ja ajankohtaisimmista asioista kuten pakolaisten vastaanottamista koskevista ongelmista. Näkemykseni perustuvat asioiden tilaan, eivät puoluekantoihin tai mielipiteisiin. Ensisijaisesti ajattelen EU:n jäsenmaiden sijasta Suomen ja suomalaisten kokonaisetua nyt ja tulevaisuudessa.
Puolueet itsessään eivät ole minusta tärkeitä vaan puolueissa kulloinkin vallalla olevat arvot. Erityisiä kiinnostuksen kohteitani ovat maailmalla harjoitettavien sotien todelliset syyt, median käyttö vallan välineenä, sekä poliittisten päätösten taustavaikuttimet yleensä. Myös Suomen kohtalo EU:n jäsenenä kiinnostaa. Vastustin etunenässä EU:lle ja Suomelle haitallista TTIP- sopimusta joka lopulta sitten kaatuikin, ainakin toistaiseksi. Nyt riskinä on CETA, eli vastaava sopimus, mutta Kanadan kanssa. GRU:ta unohtamatta. En kannata Suomen liittämistä Natoon. Nato on synonyymi omien puolustusvoimien alasajolle ja sitä kautta jäämiselle alttiiksi ulkoisille poliittisille ja sotilaallisille vaikutteille. Puolustusvoimien alasajo on ollut säännönmukainen toimenpide jokaisella jäsenmaalla.
Tarvitsemme jatkossakin omat puolustusvoimat ja siksi puolustusmäärärahojen on oltava uskottavalla tasolla. Emme välttämättä tarvitse kalleimpia hävittäjiä vaan ajanmukaisen ja tehokkaan ilmatorjuntajärjestelmän yhdistettynä pienempään määrään hävittäjiä. Tarvehankinta työperäisessä maahanmuutossa on säilytettävä. Suomi ei tarvitse lisää työttömiä. Hallitsemattomaan maahanmuuttoon on puututtava sen vaatimalla tavalla ja pidettävä huolta siitä ettei suomalaisen tarvitse pelätä Suomessa. Seksuaalirikokset ovat valitettavasti viime vuosina yleistyneet Suomessa räjähdysmäisesti ja uutena erittäin valitettavana piirteenä esille on noussut lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset. Lainsäädäntö on saatava pikaisesti nykytilanteen vaatimalle tasolle.
Opiskeluni pitävät sisällään LVI-tekniikkaa ja liiketaloutta, sekä myöhemmin satunnaisesti valtiotieteitä. Kuntapolitiikasta on suoraa kokemusta vuosilta 2008-2012 kaupungin varavaltuutettuna.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu